Kaupunkibulevardi ja liityntäpysäköinti

Visio Porvoon läntisen sisääntuloväylän muuttamisesta kaupunkibulevardiksi puurivistöjen reunustamine puistokatuineen kuulostaa kieltämättä varsin houkuttelevalta (Itäväylä 25.4.2018). Otan myös ilolla vastaan ajatukset kaupungin tavoitteista kohti joukkoliikenteen tukemista ja sitä kautta ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvistä toimenpiteistä. Tähän pohjautuva hanke liityntäpysäköintimahdollisuuksien laajentamisesta Katajanmäen alueelle kuulostaa siitä näkökulmasta varsin positiiviselta. Samoin yhtenäinen kevyen liikenteen väylä keskustasta Kuninkaanporttiin olisi tervetullut idea.

Kuva: Itäväylä 25.4.2018

 

Samassa jutussa on nostettu esiin myös mahdollisen huoltoaseman sijoittaminen pysäköintialueen yhteyteen. Huoltoaseman sijoittaminen Porvoon pääsisääntuloväylän varrelle, erittäin näkyvälle paikalle, ei välttämättä kuitenkaan ole se paras mahdollinen tapa toivottaa tulija tervetulleeksi unelmien kotikaupunkiin. Ajatusmalli perustuu pitkälti autokeskeiseen suunnitteluun, mihin nykyään olisi jo hyvä ottaa hieman etäisyyttä. Suunnittelun lähtökohdiksi olisi sen sijaan hyvä ottaa ne tekijät, jotka parhaiten palvelevat ihmistä ja kevyttä liikennettä, eikä niitä kuoria, joiden sisällä matkustamme.

Kuva: Uusimaa 12.11.2012

 

On selvää, että autot muodossa tai toisessa, tulevat vielä pitkään hallitsemaan kulkuvälinekenttää ihmisten pitkän matkan liikkumisessa. Tämän vuoksi liityntäpysäköintipaikkojen osoittaminen on ymmärrettävää, jos sillä saadaan suunnattua liikkumista kohti joukkoliikennettä. Parkkipaikkojen tai huoltoaseman ei kuitenkaan tarvitse nousta maisemaa hallitsevaksi elementiksi. Alueen jyrkkä rinne mahdollistaa pysäköintitasojen piilottamisen rinteeseen.

Jos yksityisautoilua halutaan vähentää, niin sitä tukevia ratkaisuja ei tule tuoda paraatipaikalle. Ei siis helpoteta yksityisautoilua liikaa, jos tavoite on kuitenkin ajan myötä päästä siitä eroon. Jos kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen houkuttelevuutta halutaan lisätä, tulee niiden käyttämisestä tehdä miellyttävää ja ensisijaista.

Läntisen Mannerheiminväylän varteen sopisi näkyvälle tasolle huoltoasemaa paremmin vaikka pyöräparkki ja kahvila-aukio tai ylipäätään jokin sellainen toiminto, mistä kaupunkiin saapuva henkilö voi aistia saapuvansa ihmisille suunniteltuun kaupunkiin.

Kuva: https://www.hayward2040generalplan.com/sites/default/files/styles/goal_image_style/public/G02_Priority%20Development%20Areas11.PNG?itok=0jlbTltQ

This Post Has One Comment

  1. Max Ekqvist

    Nykyinen sunitelma Läntiselle sisääntuloväylälle näyttää todella kalliilta ja ihmistä vähemmän houkuttelevalta ratkaisulta kehittää Porvoota. Maaurakointi tulee olemaan kallis osa nykyisen suunnitelman toteutusta, eikä sitä mitenkään saa katettua tonttien hinnan korotuksella, saati Porvoon houkuttelevuudella uusien asukkaiden muodossa.
    Todella ikävä, että kaupunki itse antoi määräysvallan Kuninkaanportin tulevaisuudesta Helsingille. Esimerkiksi pelastuslaitos sijoitettiin Kuninkaanporttiin ajatuksella, että sieltä pääsee (uuden moottoritien yli kulkevan sillan kautta) joka suuntaan Porvoota mahdollisimman nopeasti. Ei tullut marketteja, eikä siltaa, ja alue toimii edelleen hieman vajaateholla. Toteutuessaan suunnitelmien mukaisesti siinä samassa olisi takuulla päästy huomattavasti parempaan ratkaisuun myös Taidetehtaan alueen suunnittelussa.
    Nyt suunniteltu sisääntuloväylä on melkoisessa kontrastissa Porvooseen, jona se tunnetaan ja pakottaa samalla väkisinkin kaupungin keskustan hiljalleen siirtymään joen länsipuolelle.
    Kesäisin Porvooseen tullaan ympäri Suomea niin autoilla kuin polkupyörillä ja suunnittelijoiden kannattaisikin käydä laskemassa kuinka paljon pyöräilijöitä kaupunkiin saapuu Helsingin suunnasta 170-tietä pitkin. Luku saattaa nimittäin yllättää ja tulevaisuudessa pyörällä tullaan varmasti liikkumaaan yhä enemmän, myös kaupungin sisäisessä liikenteessä.

Vastaa