Porvoon puistokadun kaavarunkoon liittyvä asemakaavaluonnos on nyt nähtävillä. Kaupunki on asettanut tavoitteet korkealle. Noin 1,5 hehtaarin alueelle olisi tarkoitus saada sijoitettua 25 000 rakennusneliötä, mikä tarkoittaa sitä, että paikka on…
Yksilöllisyys ja oman identiteetin korostaminen ovat nykyisessä yhdenmukaistuvassa ja samankaltaistuvassa maailmassa kaupunkien vahvimpia vetovoimatekijöitä ja se tiedetään myös kaupunkimarkkinoinnissa. Tämän vuoksi melkoinen joukko suomalaisia kaupunkeja kuvaa itseään omaleimaiseksi. Esimerkiksi Helsinki,…
Katson, tutkin, ihailen ja vaikutun. Joidenkin rakennusten vierellä silmä lepää ja tunnelma kohoaa. Porvoossa yksi lempikaduistani on Papinkatu sen varrelle sijoittuvien upeiden rakennusten vuoksi. Massiivinen Porvoontalo hemmottelee tarkkailijaa yksityiskohdillaan. Rakennus…
Usein viitataan kuluneeseen sanontaan ”kauneus on katsojan silmässä”, kun estetiikasta ja tyyliseikoista syntyy erimielisyyttä ja halutaan puolustella omaa näkemystä. Silloin ei useinkaan osata tai haluta perustella asiaa muulla tavoin kuin…
Ajan moottoritietä Etelä-Suomen halki. Kaupunki toisensa jälkeen jää matkan varrelle. Näen jo kaukaa seuraavan suuremman taajaman lähestymisen. Suurten kauppaketjujen valomainokset loistavat kirkkaine ja valtavine mainostolppineen. Suuret brändit ovat vallanneet kaupunkien…
Viihtyisyydellä on erittäin suuri merkitys kaupungin ja asuinalueiden vetovoimaan. Viihtyisä ympäristö toimii myös positiivisen vetovoiman kehänä. Viihtyisä paikka vetää ihmisiä puoleensa ja toisaalta ihmiset tekevät paikasta viihtyisän. Paikka, joka miellyttää…
Jokaisella kaupungilla on omat vetovoimatekijänsä. Porvoon kaupungin vetovoimatekijöitä ovat historiallinen ympäristö, Vanha Kaupunki, Porvoonjoen kulttuurimaisema, luonnonläheisyys, rauhallisuus, turvallisuus ja lyhyet kaupungin sisäiset välimatkat. Kaupunki koostuu myös sisäisesti monista eri tyyppisistä…