Ei auta itku länsirannalla

Julkaistu 8.12.2023 by Mika Varpio


Korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksensä Länsirannan cittari-kaavaa koskevassa asiassa ja hylännyt kaikki kaavaan liittyvät valitukset. Kaava on nyt siis lainvoimainen ja mahdollistaa kaupungin, rakennusyhtiö Hartelan ja Keskon suunnitelmat alueen kehittämiseksi.

Olen kritisoinut hanketta voimakkaasti siihen liittyvien liikenteellisten ja maisemallisten ongelmien, puuttuvan kulttuurisynergian sekä joen itäpuolisen keskustan heikkenevän kilpailukyvyn vuoksi, mutta ”ei auta itku markkinoilla”. Viimeinenkin laillinen keino on käytetty ja tämän enempää ei voi asian muuttamiseksi tehdä.

On siis aika suunnata katse kohti tulevaa, mutta ensin lyhyt katsaus menneeseen…

Mitkä olivat vaihtoehdot

Alueelle on aiemmin laadittu useita vaihtoehtoisia suunnitelmia, kuten Emmi Jääskeläisen diplomityö (2014) ja Lahdelma & Mahlamäen Master Plan (2014). Niissä ei kuitenkaan menty riittävän konkreettiselle tasolle toiminnallisen suunnittelun ja visualisointien suhteen, joten niiden hahmottaminen ja mahdollisuuksien havaitseminen on voinut olla haastavaa.

Laadin itsekin vajaa vuosi sitten yhden vaihtoehtoisen esityksen ja visualisoinnin alueen kehittämiseksi. Esitykselläni halusin hälventää harhaluuloja siitä, ettei vaihtoehtoja olisi olemassa. Tämän vuoksi sisällytin esitykseeni myös havainnollisia ilmakuvaupotuksia ja kouriintuntuvia katutason näkymiä, joilla pyrin saamaan hieman enemmän konkretiaa visioon. Nyt kun korkein hallinto-oikeus on antanut kaava-asiasta päätöksensä tämän materiaalin merkitys lienee lähinnä viihteellinen, mutta jos vaihtoehto kiinnostaa niin se löytyy täältä: http://www.aistimaa.fi/porvoo/Lansiranta_Vaihtoehto.pdf

Vaihtoehtoinen suunnitelma länsirannan kehittämiseksi

Katse kohti tulevaa

Koska Länsirannan rakennushanke lähtee nyt etenemään uuden kaavan mukaisesti, rakentamista pitää ohjata mahdollisimman korkeatasoiseen suuntaan. Liikenteellisissä ratkaisuissa tulee suosia kevyttä liikennettä ja tarjota riittävästi avoimia julkisia tiloja eri ikäryhmien käyttöön. Samoin tulee kiinnittää huomiota Kokonniementien varrelle suunniteltujen rakennusten aukotukseen ja vuorovaikutukseen katutilan kanssa. Ei tehdä siitä tylsää ja hengetöntä laatikkoriviä, vaan avataan toimintoja mahdollisimman paljon myös ulospäin. Alueelle rakennettavasta hotellista on myös syytä tehdä laadukas, jos sillä on tarkoitus vedota taidetehtaan kulttuurivieraisiin. Hyvällä suunnittelulla voidaan vaikuttaa vielä paljon länsirannan tulevaan kaupunkikuvaan ja elävyyteen.

Porvoon länsiranta kaupunkimallissa 2016 (https://vimeo.com/188118480)

Olkaamme optimisteja, että tällä kertaa saadaan toteutus, joka on havainnekuviaan parempi.

Tällä artikkelilla on 2 kommenttia

  1. Maijaliisa Kairo

    Mika; juuri kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota kaavakuvaasi:)

    1. Mika Varpio

      Niinhän se tahtoo olla, ettei monikaan jaksa nykyään paneutua käsiteltäviin asioihin, vaikka ovatkin somessa kärkkäitä kommentoimaan niitä. Useimmat kommentit heitetään mahdollisimman nopeasti mutu-tuntumalta ilman, että käsiteltävästä asiasta on kovinkaan perusteellista tietoa. Olisi joskus mukava käydä rakentavaa keskustelua ihmisten kanssa, jotka ovat vaivautuneet ottamaan asioista selvää ja tutustuneet myös esitettyihin taustoihin ja vaihtoehtoihin. Tätäkin blogijulkaisua on tosin luettu jo puolentuhatta kertaa, mutta kuinkahan moni loppuun asti? Esimerkiksi tuo blogissa viitattu vaihtoehtoinen esitys on ladattu vain parikymmentä kertaa ja siihen sisältyvän videon on nähnyt vain muutama.

Vastaa