Julkaistu 30.12.2024 by Mika Varpio
Porvoolla on erinomainen maine historiallisena ja viehättävänä pikkukaupunkina, jossa rikas kulttuuriperintö on vahvasti läsnä. Kaupunki tunnetaan erityisesti idyllisestä vanhasta kaupungistaan, jossa kapeat mukulakivikadut ja perinteiset puutalot tarjoavat kävijöille aikamatkan menneiden vuosisatojen tunnelmaan.1 Porvoon menneisyys, kauneus ja arkkitehtuurin vuosisatainen jatkumo muodostavat kaupungin lumovoiman ja menestyksen perustan erottaen sen edukseen monista suomalaisista kasvukeskuksista ja tusinakaupungeista.

Hyvä maine on olennainen edellytys kaupungin kehitykselle ja menestykselle. Maine ohjaa valintoja, joilla päätetään muiden muassa asuinpaikka, yrityksen sijainti tai investointi. Maine on ikään kuin elinvoiman kehittämisen strateginen työkalu.2
Maine on elinvoiman kehittämisen strateginen työkalu.
Porvoon markkinoinnissa maineen merkitys tunnistetaan hyvin ja mainonnassa korostetaan usein kaupungin historiallista identiteettiä ja kulttuuriperintöä.
Rakennusyhtiöt samoilla apajilla
Myös rakennusyhtiöt ja rakennuttajat hyödyntävät Porvoon hyvää mainetta markkinoidessaan hankkeitaan. Rakennuttajien kaupalliset intressit voivat kuitenkin joskus ajaa ohi paikallisen kulttuuriperinnön kunnioittamisen. Uudisrakentaminen sijoittuu monesti arkkitehtonisesti merkittäviin ympäristöihin, mutta uusien rakennusten ulkoinen ilme ei aina kunnioita alueen vakiintunutta estetiikkaa tai historiallista henkeä.
Kuvapari 1. YIT:n ”Uudiskohteet ja myytävät asunnot Porvoossa” web-sivujen etusivulla3 komeilee Vanhan Porvoon rantamaisema, mutta kun tarkastellaan myytäviä kohteita, niiden habitus poikkeaa melkoisesti mainoskuvan esittämistä idyllisestä maisemasta. Luotujen mielikuvien ja todellisuuden välillä vallitsee räikeä ristiriita.
Kuvapari 2. Pohjola Rakennuksen Porvoon Energian tontille sijoittuvan kohteen ennakkomarkkinointiesitteen4 sisäkannessa on esitetty Vanhan Porvoon lumoa. Rakennuskohde kuitenkin sijoittuu eri puolelle kaupunkia ja poikkeaa sekä Vanhan Porvoon että tulevan ympäristönsä rakennuskannasta.
Uudisrakentamisen vaikutukset ovat usein peruuttamattomia, ulottuen kauas tulevaisuuteen, mikä tekee arkkitehtonisesta yhteensopivuudesta ja kulttuuriperinnön säilyttämisestä keskeisen tekijän kaupunkikehityksessä. Kaupunkikehityksessä tulisikin pohtia, kumpi on tärkeämpää: kaupungin vetovoima ja viihtyisyys vai rakennusyhtiöiden taloudelliset intressit. Uudisrakentamisen on tarjottava kaupungille todellista lisäarvoa eikä ainoastaan lyhyen tähtäimen voittoja.
Uudisrakentamisen on tarjottava kaupungille todellista lisäarvoa eikä ainoastaan lyhyen tähtäimen voittoja.
Kaupunki on muutakin kuin joukko rakennuksia ja asuntoja – se on ympäristö, jossa asukkaat viettävät elämäänsä, luovat muistoja ja muodostavat yhteisönsä. Kaupungin päättäjillä on tärkeä vastuu huolehtia tästä kokonaisuudesta ja sen tulevaisuudesta. Heidän tehtävänään on asettaa selkeät reunaehdot rakennusprojekteille ja muotoilla kaupunkikehityksen suuntaviivat niin, että kaupunki säilyttää vetovoimansa, viehätyksensä ja ainutlaatuisen identiteettinsä myös tuleville sukupolville.
Lähteet:
1 Selvitys Vanhan Porvoon matkailullisen vetovoiman kehittämisestä, Raportti 10/2024, FCG, Porvoon kaupunki
https://www.porvoo.fi/app/uploads/2024/11/Raportti_Selvitys-Vanhan-Porvoo-matkailullisen-vetovoiman-kehittamisesta.pdf
2 Halonen, Timo (2016) Maineella menestykseen – mainetyö kaupunkiseudun kehittämisen välineenä: tapaustutkimus maineen ja aluekehityksen yhteydestä kolmella kaupunkiseudulla. Väitöskirjatutkimus. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 195, Lapin yliopisto.
https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62536
3 YIT – Uudiskohteet ja myytävät asunnot Porvoossa
https://www.yit.fi/asunnot/myytavat-asunnot/porvoo
4 Pohjola Rakennus – Virta Ennakkomarkkinointiesite
https://www.pohjolarakennus.fi/wp-content/uploads/2024/09/Virta-Ennakkomarkkinointiesite.pdf