Julkaistu 2.6.2020 by Mika Varpio
Keskiajalla perustettu Sillanmäen mukulakivikatu Vanhassa Porvoossa on yksi Suomen vanhimpia katuja. Se on toisellakin tapaa ennätyksellinen. Sillanmäki lienee nimittäin myös Suomen jyrkin katu. Historiallisten rakennusten väliin jäävän kadun kapeus ja parhaimmillaan 17% jyrkkyys tekevät siitä liikenteellisesti erittäin haastavan.

Sillanmäen liikennettä on pyritty ohjailemaan aika ajoin muuttamalla se yksisuuntaiseksi tai sallimalla sillä vain huolto- ja jakeluliikennettä. Yksi nopeimmista käänteistä nähtiin tänä keväänä, kun Vanhan Porvoon sillan painorajoitusta ensin laskettiin 6 tonnista 3 tonniin ja samalla muutettiin Sillanmäki yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi. Autoilijoiden ilo jäi kuitenkin lyhyaikaiseksi, koska jo muutaman päivän päästä autoliikenne sillalla kiellettiin kokonaan ja samalla Sillanmäen liikennettä rajoitettiin sallimalla sillä vain huolto- ja jakeluliikenne, kuitenkin kaksisuuntaisena.
On useita näkökulmia, joita pitää pohtia, kun suunnitellaan minkälaisia liikennejärjestelyitä Sillanmäellä pitäisi sallia ja minkälaista liikennettä historiallinen mukulakivikatu kestää. Yksi näkökulmista on liikenneturvallisuus ja toinen historiallisen tien arvo osana Vanhan Porvoon kulttuuriympäristöä.
Historian havinaa
Sillanmäki on perustettu jo keskiajalla ja sijaitsee hyvin säilyneen keskiaikaisen asemakaavan keskellä. Suuren Rantatien silta oli satoja vuosia ainoa ylityspaikka Porvoon seudulla ja sen jatkeella oleva Sillanmäki kovassa käytössä. Rakenteellisesti katu on perinteinen mukulakivikatu, missä luonnonkivet on asennettu hiekkaan tiivistetyn pohjamaan päälle. Kaltevuutensa vuoksi katua hyödynnettiin aikanaan myös pulkkamäkenä. 1700-luvulla joku oli laskenut reellä hevosen päälle, joka oli katkaissut jalkansa ja jouduttiin lopettamaan. Maistraatti kielsi mäenlaskun 10 hopeataalerin sakon uhalla, mutta kielto ei juuri auttanut. Yksi Porvoon tunnetuimista kummitustarinoista on Sillanmäkeä syksyisenä iltana vyöryvien hevoskärryjen ääni – vuosisatojen takaisessa onnettomuudesta kuoli yksi ihminen.
Liikenneturvallisuus
Kadun kapeus, jyrkkyys ja pintamateriaali tekevät siitä nykyäänkin hankalan ajettavan melkein mille kulkupelille tahansa. Kohtaamistilanteet kaksisuuntaisen kadun kapeikossa ovat autoille riskialttiita. Polkupyörällä katua kyllä pääsee alas, mutta ei se kovin miellyttävää menoa ole. Siinä voi polkijan lisäksi kärsiä myös pyörä. Kesäisin kadulla tallustelee runsaasti turisteja, jotka tuovat oman pikantin lisänsä muutenkin haastavaan liikenneympäristöön.
Mukulakivi on märkänä erittäin liukas. Talviaika tuo vielä lisää haasteita jyrkän tien kulkemiseen. Lunta ja jäätä on vaikea saada pois mukulakivien raoista normaalilla aurauskalustolla. Kaatuneet ihmiset ja poikittain luistelleet autot taitavatkin olla lähes jokatalvinen näky Sillanmäellä.
Havainnevideo
Katso videolta lyhyt kuvaus Sillanmäen historiasta, rakenteesta ja liikenteellisistä haasteista.

Kadun tulevaisuus
Sillanmäen katurakenne on kestänyt jo lähes 700 vuotta, mutta nykyinen liikenne voi rasittaa tietä ja sen reunoilla olevien talojen rakenteita kohtuuttomasti. Jotta tulevatkin sukupolvet saisivat nauttia Sillanmäen idyllisyydesta ja atenttisuudesta, pitäisi tarkoin harkita minkälaista liikennettä tällä tieosuudella sallitaan.
Lähteet:
Mäntylä, Ilkka, 1994, Porvoon kaupungin historia II 1602-1809