Uusi tori – keidas vai kalteriviidakko?

Julkaistu 22.3.2025 by Mika Varpio


Porvoon torin uudistussuunnitelmat esiteltiin hiljattain, ja ne ovat herättäneet vilkasta keskustelua niin puolesta kuin vastaan. Muutokset ovat merkittäviä sekä rakenteellisesti että taloudellisesti. Suunnitelma tarjoaa paljon hyviä ratkaisuja, mutta mukana on myös kyseenalaisia elementtejä, joita tarkastelen tässä kirjoituksessa.


Asemakaavan vaikutus suunnitteluun

Porvoon toriuudistusta on suunniteltu pitkään ja hartaasti. Muistan kirjoittaneeni torisuunnitelmista ensimmäisen analyysin jo seitsemisen vuotta sitten, kun ensimmäisiä kehittämisvisioita esiteltiin yleisölle. Sen jälkeen suunnitelmia on muokattu ja säädetty moneen kertaan. Laajan osallistamisen ja monivaiheiden päätöksentekoprosessin jälkeen alueen asemakaava hyväksyttiin valtuustossa kolmisen vuotta sitten, keväällä 2022.

Asemakaava mahdollistaa, mutta toisaalta myös rajoittaa suunnittelua ja toteutusta merkittävästi. Esimerkiksi paviljongin, kiinteän kioskin ja ulkonäyttämöalueen sijainnit on määritelty tarkasti, kun taas katosten, kesäkioskin ja oleskelualueiden paikat ovat ohjeellisia, mikä antaa enemmän liikkumavaraa niiden sijoitteluun ja toteuttamiseen. Tätä joustavuutta onkin hyödynnetty suunnitelmissa – esimerkiksi jätepisteet ja eteläiset pysäkkikatokset on sijoitettu alkuperäisestä ohjeistuksesta poikkeaviin paikkoihin.

Torista esitetään usein mielenkiintoisia – ja toisinaan varsin radikaalejakin – ideoita, joita nousee esiin niin lehtien palstoilla kuin sosiaalisessa mediassa. On kuitenkin hyvä muistaa, että asemakaava asettaa tiukat rajat toteutusmahdollisuuksille. Kaava ei esimerkiksi mahdollista kauppahallia, torinalusparkkia, kerrostaloja tai laajojen viheralueiden sijoittamista torin keskiosaan tilanjakajiksi.

Nyt esillä olevat suunnitelmat on laadittu asemakaavan puitteissa, joten seuraavaksi tarkastellaan niitä tarkemmin.


Vehreä pohjoispääty

Torin pohjoisosaan esitetty puistikko on suunnitelmien parasta antia. Se muodostaa vastinparin eteläosan toripuistolle ja lisää julkista vehreyttä kaupunkitilaan. Alueen monilajiset puurivit, vettä läpäisevä kivituhkapinta ja sadevesiä vastaanottavat istutusalueet ovat erinomaisia ratkaisuja. Alueelle ehdotettu väliaikainen kukkaniitty- tai kesäkukkaistutusalue toisi paljon kaivattua väriä ja elämää torin pohjoisosaan.

Suunnitelmissa esitetylle paviljongille voi kuitenkin olla vaikea löytää toteuttajaa ja on mahdollista, että tori pysyy ilman paviljonkia vielä vuosikausia, ellei vuosikymmeniä. Siksi on järkevää suunnitella torin pohjoisosa toimivaksi ja miellyttäväksi kokonaisuudeksi myös ilman paviljonkia.


Avoin keskiosa – monikäyttöinen, mutta kolkko?

Torin keskiosa on suunniteltu monikäyttöiseksi ja esteettömäksi, ja sen laajuus mahdollistaa erilaiset käyttötarkoitukset. Perinteisen torimyynnin ja kirpputorien lisäksi alue soveltuu suurten tapahtumien järjestämiseen, sillä tilaa on runsaasti. Torikaupan osalta ollaan nykyään kuitenkin haastavassa tilanteessa, sillä muuttuneet kulutustottumukset, verkkokaupan suosio ja suurten kauppakeskusten vetovoima ovat heikentäneet perinteisen torikaupan asemaa. Tämän vuoksi torille on tärkeää löytää torikaupan rinnalle monenlaisia toimintoja, jotka houkuttelevat sekä yrittäjiä että asiakkaita. Torikaupan elävöittämiseksi kaupunki voisi tarjota maksuttomia toripaikkoja, mikä madaltaisi yrittäjien osallistumiskynnystä ja monipuolistaisi torin tarjontaa. Maksuttomien paikkojen kustannukset olisivat kaupungille suhteellisen pienet verrattuna hyötyihin, joita aktiivisempi ja monipuolisempi toritoiminta voisi tuoda.

Torin suuri avoin tila on kuitenkin myös yksi sen haasteista. Nykyisellään tori on laaja, mutta keskellä sijaitsevat viherpylväät, pyörätie ja istutukset jakavat tilan kahteen erilliseen aluekokonaisuuteen, luoden rakenteellista ja visuaalista rytmiä. Uudessa suunnitelmassa tämä tilanjako kuitenkin poistuu kokonaan, jättäen torialueen yhtenäisen avoimeksi. Tämä voi aiheuttaa sen, että alue tuntuu tyhjältä ja kolkolta, vaikka siellä olisi satoja ihmisiä. Intiimimpien ja yksityisempien tilojen puute voi estää eläväksi ja houkuttelevaksi kaupunkikuvaksi tavoitellun kokonaisuuden syntymisen. Nykyisen asemakaavan rajoitusten vuoksi torin jakaminen pienempiin, viihtyisämpiin osa-alueisiin on kuitenkin haastavaa, mikä korostaa suunnittelun merkitystä.


Toimintoja pursuava eteläosa

Suunnitelmissa torin eteläosa on täynnä monipuolisia toiminnallisia alueita, jotka tarjoavat tekemistä kaikenikäisille. Alueiden pehmeä ja harmoninen muotoilu miellyttää silmää, ja puiset tasot toimivat varmasti hyvin niin lepo- kuin leikkipaikkoinakin. Kaakkoiskulman toimintokehä luo puitteet erilaisille esityksille ja peleille, mikä lisää alueen elävyyttä. Vesipumppu ja vesiuoma tuovat paikalle eloa ja liikettä, mutta veden rooli torilla jää muuten valitettavan vähäiseksi. Keinotekoisten hulevesikasettien sijaan olisin toivonut enemmän luonnonmukaisia ratkaisuja, kuten hulevesipainanteita, imeytysaltaita ja kasvillisuusalueita, jotka paitsi hallitsisivat hulevesiä, myös rikastuttaisivat alueen ilmettä.

Pelikenttä torin lounaiskulmassa voi houkutella nuoria, mutta rautakehikkorakenteen kutsuminen pergolaksi on kyseenalaista. Vaikka pelikenttä tarvitsee jonkinlaisen kehyksen, tiheä kalteriaita ei välttämättä ole visuaalisesti miellyttävin ratkaisu. Sanasta pergola tulee mieleen puinen rakenne, jota köynnöskasvit peittävät tehden tilasta tunnelmallisen ja vehreän oleskelualueen. Havainnekuvien perusteella tässä toteutuksessa kasvillisuus kuitenkin loistaa poissaolollaan, ja tolpista muodostuu pikemminkin kalterimainen vankila, joka torin keskeisellä paikalla herättää kysymyksiä sopivuudestaan. Jos tavoitteena on koripallon pitävä rakenne, rimojen tulisi olla tiheästi aseteltuja, noin 20 cm välein, kun taas havainnekuvien perusteella rimoitus vaikuttaa huomattavasti harvemmalta, joten todellisuus voi tässäkin suhteessa poiketa kuvissa näkyvästä.

On vaikea sanoa, olisiko kalterihäkki toimiva ratkaisu vai tulisiko kaltereista samanlainen fiasko, kuin torin surullisenkuuluisasta WC-rakennuksesta, jonka ruosteista ulkonäköä moni on ihmetellyt ja kritisoinut. WC:stä puheen ollen kyseinen corten-teräskuorella verhoiltu pömpeli on suunniteltu siirrettäväksi torin pohjoisosan viheralueelle. Asemapiirroksessa tosin lukee, että siirto olisi väliaikainen. Toivottavasti tämä pitää paikkansa ja saisimme tulevaisuudessa paikalle jonkun esteettisesti paremmin torin arvolle sopivan käymäläratkaisun.

Kivetyn torialueen ja toripuiston rajapintaan sijoitetut keinut ja shakkipöydät penkkeineen vaikuttavat onnistuneelta ratkaisulta, joka voi elävöittää ja monipuolistaa alueen käyttöä. Toripuiston kivituhkapinnoite puolestaan on sekä käytännöllinen että historiallinen valinta, joka tuo alueelle perinteikästä tunnelmaa. Lisäksi torille suunnitellut valaistusratkaisut, kuten värilliset ja maahan heijastettavat kuviovalot, eivät ainoastaan luo futuristista ilmettä, vaan rikastuttavat myös osaltaan alueen tunnelmaa ja tarjoavat monikäyttöisiä visuaalisia elementtejä.


Autoilu ja pysäköinti

Keskustan ja torialueen kehittämisessä parkkipaikkojen määrä on aina herkkä aihe, joka herättää voimakkaita tunteita ja mielipiteitä. Osa näkemyksistä perustuu tietoon ja osa tunteeseen, mutta kaikkien huolenaiheet ansaitsevat tulla kuulluiksi.

Autopaikkojen väheneminen voi aiheuttaa huolta erityisesti torikauppiaiden ja asiakkaiden keskuudessa, jotka tarvitsevat autoa tavaroiden kuljettamiseen. Tämä on tärkeä näkökulma, joka tulee huomioida suunnittelussa esimerkiksi mahdollistamalla tilapäinen huoltoajo alueelle. On kuitenkin hyvä muistaa, että lähikortteleissa on runsaasti vapaita pysäköintipaikkoja. Lisäksi kaupunkisuunnitteluosasto selvittää parhaillaan pysäköintilaitoksen toteuttamista Elannon tontille, mikä voi tarjota tulevaisuudessa entistä enemmän vaihtoehtoja auton käyttäjille. Näin ollen torin läheisyyteen voidaan tarjota korvaavia pysäköintimahdollisuuksia, jotka helpottavat tavaroiden lastausta ja purkua sekä varmistavat torialueen saavutettavuuden. Keskeistä on löytää tasapainoinen ratkaisu, joka huomioi sekä torikauppiaiden ja asiakkaiden tarpeet että elävän ja viihtyisän kaupunkitilan luomisen.

Toinen esille nouseva toive on keskustan pysäköinnin muuttaminen ilmaiseksi, mutta tähän liittyy omat ongelmansa. Maksuton pysäköinti saattaa kannustaa autoilijoita pitämään paikkoja varattuna koko päivän – kiekkopaikoilla kiekkoa tarpeen mukaan pyörittämällä. Tämä vähentää pysäköintipaikkojen kiertoa, mikä vaikeuttaa uusien asiakkaiden saapumista keskustan palvelujen pariin. Keskustan yritykset, kuten kaupat ja kahvilat, ovat riippuvaisia vilkkaasta asiakasliikenteestä, ja tehokas pysäköintikierto tukee tätä merkittävästi. Kohtuullisesti hinnoiteltu ja hyvin hallinnoitu pysäköinti edistää paikkojen tehokasta käyttöä, hyödyttää yrityksiä ja luo mahdollisuuden ohjata pysäköintimaksut kaupungin infrastruktuurin ja palveluiden kehittämiseen.

Pysäköintiratkaisuilla on suuri vaikutus sekä keskustan saavutettavuuteen että viihtyisyyteen, ja onnistunut suunnittelu tasapainottaa autoilijoiden tarpeet ja kaupunkilaisten toiveet elävästä, toimivasta kaupunkitilasta.

Olen käsitellyt keskustan pysäköintiin liittyviä seikkoja tarkemmin blogissani Keskustapysäköinnin monet kasvot.


Havainnekuvat vs. suunnitelmat

Havainnekuvat ovat aina suuntaa antavia, eivätkä anna täydellistä kuvaa todellisuudesta tai lopullisesta toteutuksesta. Silti olisi toivottavaa, että ainakin keskeisimmät yksityiskohdat vastaisivat suunnitelmia. Viitesuunnitelmadokumentin – sinänsä visuaalisesti vaikuttavassa – torialueen yleiskuvassa herätti huomiota liikennejärjestelmien poikkeaminen suunnitelmista. Suunnitelmissa toria kiertävät ajoväylät on esitetty yksisuuntaisina, mikä näkyy selkeästi sekä asemapiirroksesta että katuleikkauksista. Havainnekuvassa tämä seikka on kuitenkin unohdettu, koska siinä Rauhankatu, Piispankatu ja Raatihuoneenkatu on kuvattu kaksisuuntaisina, eikä siinä ole myöskään huomioitu kaduilla olevia bussi- ja pyöräkaistoja. Tällaiset epätarkkuudet voivat vaikeuttaa suunnitelmien tulkintaa.


Vastinetta investoinneille?

Kauppatori on yksi Porvoon keskeisimmistä paikoista, ja sen kehittäminen on merkittävä päätös. Torin uudistamiseen arvioitu 8–10 miljoonan euron investointi vaatii kuitenkin tarkkaa harkintaa, erityisesti taloudellisesti haastavina aikoina. On arvioitava, tuoko tämä satsaus odotettua elinvoimaa ja elävyyttä keskustaan vai jääkö suunniteltu avoin tori mittavista panostuksista huolimatta aution oloiseksi.

Vaikka uudistukseen sisältyy monia lupaavia elementtejä, on oleellista varmistaa, että lopputulos todella palvelee kaupunkilaisten tarpeita ja tukee torialueen pitkäaikaista vetovoimaa ilman, että merkittävä taloudellinen panostus jää hyötyjen osalta vajaaksi.


Lähteet:

1 https://www.porvoo.fi/app/uploads/2025/03/25000_Porvoon-tori_Nahtavillaolon_viiteaineisto_pien.pdf

2 https://www.porvoo.fi/app/uploads/2025/03/25002_13_torin_yl_alueen_suunnitelma_SAAVUTETTAVA.pdf

3 https://www.porvoo.fi/app/uploads/2025/03/25003_11_torin-ymp_kadut_tyyppipoikkileikkaukset.pdf
https://www.porvoo.fi/app/uploads/2025/03/25003_12_torin-ymp_kadut_tyyppipoikkileikkaukset.pdf

Porvoon torin ja liittyvien katujen uudistaminen, suunnitelmat
https://www.porvoo.fi/uutiset/porvoon-torin-ja-liittyvien-katujen-uudistaminen-suunnitelmat-julkisesti-nahtavilla

Porvoon pysäköintiselvitytys 2023 (WSP 8/2023, pdf-dokumentti)


Lisätietoja:

Taustoitusta ihmisten merkityksestä tilan elävyydelle:

Pohdintoja torin tunnelmaan vaikuttavista tekijöistä referenssikohteiden kautta. Kirjoituksen lopusta löytyy havainnekuvia vaihtoehtoisista ratkaisuista Porvoon torille, joissa aluetta on jaettu pienempiin yksiköihin:

Tällä artikkelilla on 2 kommenttia

  1. Fred Rosbäck

    Onko torilla jatkossa torikahviloita, ne ovat aika oleellinen osa torielämää?

    1. Mika Varpio

      Ehdottomasti! Torikahvilat ovat olennainen osa torin tunnelmaa ja elämää. Ne eivät ainoastaan tarjoa paikan nauttia kahvikupillisesta, vaan myös luovat yhteisöllisyyttä ja houkuttelevat ihmisiä viettämään aikaa torilla. Ilman torikahviloita tori menettäisi osan viehätyksestään. Siksi niiden säilyttäminen ja kehittäminen on tärkeää, jotta torielämä pysyy elinvoimaisena ja kutsuvana.

Vastaa käyttäjälle Mika Varpio Peruuta vastaus

Mika Varpio

Maisema-arkkitehti, jonka kiinnostuksen kohteina mm. ympäristö, luonto, kaupunki, historia, arkkitehtuuri, käveltävyys, viihtyisyys, tunnelma ja porvoo. Seikkailija, joka lensi taivaita, suunnittelee maisemia, kirjoittaa tarinoita ja muovaa politiikkaa.